ReNews.plQBusiness.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Partnerzy Newsletter Reklama O nas
renews.pl
SPOTKANIA BIZNESOWE
 

Kto poniesie najwyższe koszty związane z wprowadzeniem zakazu handlu w niedzielę?

wykres


W listopadzie 2017 roku Retail Institute, RI, przygotował analizę wpływu wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę na odwiedzalność centrów handlowych. Analiza, sporządzona na podstawie danych z ponad 100 centrów handlowych raportujących do Instytutu dzienną odwiedzalność w latach 2015-2017, uwzględniała główne parametry mające wpływ na frekwencję w centrach handlowych tj. wielkość centrów, ich lokalizację oraz typ oferty (format]. W obliczu trwającej dyskusji na temat wydłużenia godzin galerii handlowych RI przygotował nowe prognozy oraz przypomina najważniejsze wnioski z poprzednich prac.


RI zwracał uwagę nie tylko na konsekwencje zakazu handlu w niedziele w postaci spadku obrotów i redukcji zatrudnienia, ale przede wszystkim na wzrost kosztów zmian związanych z zarządzaniem operacyjnym zarówno po stronie centrów jak i sieci handlowych.


Jednym z skutków wprowadzenia zakazu jest m.in. decyzja zarządców o wydłużeniu godzin pracy galerii handlowych. - Część firm zdecydowała się wydłużyć czas pracy obiektów handlowych w piątki oraz w soboty. Jest jednak spora grupa galerii, która zmieni godziny otwarć również w pozostałe dni tygodnia - powiedziała Anna Szmeja, Prezes, RI.


Sieci handlowe współpracujące z Retail Institute są zaniepokojone zmianami, które generują wzrost kosztów prowadzenia działalności na terenie galerii handlowej przy i tak już dużej niepewności dotyczącej możliwości utrzymania obrotów na poziomie z 2017 roku. Retail Institute oszacował, że wydłużenie czasu pracy centrów, tylko w piątki i soboty, spowoduje wzrost kosztów zatrudnienia po stronie najemców w jednej galerii handlowej, mającej ok 100 najemców, o blisko 800 000 złotych. W Polsce działa ok 500 centrów handlowych.


- Koszty jednostkowe, per sklep, może nie są bardzo wysokie, to rząd wielkości średnio ok 8-10 000 rocznie, jednak w przypadku sieci mającej kilkadziesiąt, kilkaset punktów zmiana rodzi ogromne trudności tym bardziej, że niezaplanowane - powiedziała Anna Szmeja.


Eksperci Retail Institute widzą rozwiązanie w analizie rozkładu godzinowego odwiedzalności w centrach handlowych i dopasowaniu godzin pracy obiektów do zwyczajów i nawyków klientów. - Jeżeli dziś w centrum handlowym, w weekendy, po godzinie 18h, liczba klientów jest niewielka to szanse na zmianę tego trendu od marca br. są naprawdę niewielkie. Dla takich obiektów wydłużanie grafików pracy nie wydaje się dobrym rozwiązaniem, a wątpliwości najemców są w pełni uzasadnione - powiedziała Szmeja. To sytuacja bezprecedensowa dlatego RI oferuje pomoc w stworzeniu właściwego modelu pracy Galerii Handlowych oraz wprowadzenie bieżącego monitoringu wyników centrów po wprowadzeniu zakazu aby dokonać niezbędnych zmian w strategii budowania relacji z najemcami.


Zakaz handlu w niedzielę, okrzyknięty ustawodawczym bublem roku, budzi nadal wiele niepokojów i kontrowersji. Jednak medal ma dwie strony. Zarządcy podejmują działania, które mają zabezpieczyć interesy właścicieli przed potencjalnymi roszczeniami dot. obniżek czynszu czy też kosztów wspólnych. Sieci handlowe, które do tej pory miały trudności w wypracowaniu oczekiwanego wyniku finansowego upatrują w tym szans na obniżenie kosztów funkcjonowania.


Retail Institute zaktualizował dane dotyczące zwyczajów Polaków. Z raportów FF ReIndex Instytutu i analizy dziennej odwiedzalności w ponad 110 centrach handlowych, na przykładzie pełnych danych z 2017 roku (52 tygodni), widać następujące trendy zachowań klientów:

  • Sobota, niezależnie od wielkości i rodzaju centrum handlowego, jest najczęściej wybieranym przez Polaków dniem na wizytę w galerii handlowej (17%)
  • Piątek i niedziela są równoważne w kalendarzu odwiedzin (po 15%) przy czym centra duże odwiedzane są częściej w niedzielę niż obiekty mające do 40 000 m2 (powierzchni najmu)
  • Dla centrów małych (do 20 000 m2 powierzchni najmu) najważniejszymi dniami tygodnia są czwartek, piątek i sobota (46% wszystkich odwiedzin)
  • Centra znajdujące się na obrzeżach miast są odwiedzane przez Polaków głównie w soboty (18%) i niedziele (16%)
  • Piątek, sobota i niedziela to 46% wszystkich wizyt w galeriach, których głównymi najemcami są firmy szeroko rozumiane jako modowe i usługowe. Tu niedziela stanowi aż 14% wyników.
  • Piątek, sobota i niedziela to 48% wszystkich odwiedzin w przypadku centrów z dominującym operatorem spożywczym, tzw. super i hipermarketem, ale niedziela ma aż 15% udział w wynikach.

Co to oznacza ?

  • Centra małe, które stanowią ok 26% wszystkich obiektów handlowych w Polsce, nie powinny odczuć istotnych zmian w rytmie i natężeniu odwiedzin klientów.
  • Centra średnie i duże, łącznie 74% wszystkich centrów w Polsce, mogą spodziewać się kumulacji odwiedzin w piątek i sobotę. W przypadku obiektów śródmiejskich, które są zlokalizowane blisko dużych skupisk biurowych lub mieszkaniowych, przewidywany jest wzrost odwiedzalności w czwartki i poniedziałki w godzinach popołudniowych i wieczornych.

Ale, niezależnie od wielkości obiektu handlowego:

  • Centra znajdujące się na obrzeżach miast poniosą największe koszty związane ze zmianami prawnymi. Eksperci szacują, że spadek frekwencji w tych obiektach może wynieść do 16%
  • Centra z dominującym operatorem spożywczym (tzw. super i hipermarkety) powinny liczyć się ze spiętrzeniem odwiedzin w piątek i sobotę oraz czwartki/ poniedziałki w godzinach wieczornych
  • W przypadku dużych i bardzo dużych centrów handlowych może okazać się konieczne wydłużenie czasu pracy w piątki i soboty oraz czwartki i/lub poniedziałki, aby obsłużyć liczną grupę klientów.

Istnieje silna korelacja pomiędzy liczbą odwiedzających a wynikami sprzedaży najemców centrów handlowych. Szacujemy, że 16-20% najemców centrów handlowych odczuje negatywne skutki wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę. Poza kategorią usługową, która mimo tego, że Ustawodawca nie ogranicza jej możliwości prowadzenia działalności w niedziele, odczuje sutki zakazu, są to przedstawiciele branż:

  • Rozrywka [kina, kręgielnie, place zabaw dla dzieci, automaty do gry, etc.]
  • Dom, wnętrze, ogród (DIY, Produkty remontowe i budowlane, wyposażenie i dekoracja domu, meble, firany, dywany, oświetlenie, ogród, akcesoria kuchenne, sprzęt kuchenny, łazienkowy, ozdoby do domu, pościel, obrusy, obrazy, etc.)
  • Sklepy spożywcze, w tym te sprzedające świeżą żywność
  • Kawiarnie i Restauracje (restauracje i fast food, kawiarnie, lodziarnie, cukiernie, słodycze, stoiska z jedzeniem na wynos (bułki, precelki, słodycze, etc.)

Przy czym w przypadku przedstawicieli konceptów kawiarnianych i restauracyjnych jest to przychód nieodnawialny.


Źródło: Retail Institute

22.02.2018


Tagi: centra handlowe, zakaz handlu w niedzielę


SPOTKANIA BIZNESOWE

WROCŁAWSKIE PARKI BIZNESU

foto

Znamy już najpiękniejsze obiekty architektoniczne Wrocławia oddane do użytku w 2017 roku...

WROCŁAW - BIURA KLASY A NA SPRZEDAŻ

foto

Na sprzedaż nowoczesne biura klasy A w nowopowstającym biurowcu SQ Business...

PLATFORMA ZAKUPOWA - ZOBACZ I SKORZYSTAJ!

giełda

Łączymy sprzedających i kupujących na wspólnej...

WROCŁAWSKIE CENTRUM LOGISTYCZNE

WCL oferuje do wynajęcia obiekt magazynowy o pow. 1650 m2 z 12 bramami...

KINNARPS - MEBLE

foto

Kinnarps Polska uruchamia wyprzedaż mebli biurowych poprzez sklep internetowy...

ZAINTERESOWANY? WEŹ UDZIAŁ!