ReNews.plQBusiness.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Partnerzy Newsletter Reklama O nas
renews.pl
SPOTKANIA BIZNESOWE
 

Czy zakaz handlu w niedzielę wpłynie na wartość obiektów handlowych?

foto

Obiekty handlowe dobrze prosperujące są jedną z najbardziej pożądanych przez inwestorów klas nieruchomości. W ubiegłym roku w Polsce stanowiły one 37% wolumenu transakcji (1,877,000 euro), który łącznie osiągnął ponad 5 mld euro. Zakaz handlu w niedzielę może ograniczyć jednak przychody w outletach, do których najwięcej klientów tradycyjnie przyjeżdża w weekendy.


Teoretycznie najemcy mogliby więc występować o obniżenie czynszu, jednak z racji dużego popytu na powierzchnie handlowe w dobrych lokalizacjach, raczej nie należy się spodziewać presji na obniżanie stawek najmu. Oczekuje się, że najemcy z sektora spożywczego w ogóle nie odczują wprowadzenia zakazu handlu w niedziele w swoich przychodach, gdyż sprzedaż wzrośnie w piątki, soboty i poniedziałki. Lekki spadek przychodów może dotyczyć branży kawiarnianej i restauracyjnej. Niektórzy najemcy, w szczególności w przypadku obiektów średnio lub słabo działających, mogą chcieć wykorzystać wprowadzenie zakazu handlu w niedziele jako pretekst do renegocjacji stawek czynszu.


W ujęciu kapitałowym cena obiektów dobrze prosperujących będzie odporna na obniżkę cen i nadal będą one atrakcyjne dla nabywców. Ceny obiektów średnich i słabo działających mogą zostać nieznacznie skorygowane.


Drugim czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę przy prognozowaniu cen, jest podatek od nieruchomości komercyjnych. Jest on uzależniony od wartości księgowej obiektu i traktowany jako wydatek, gdy właściciel obiektu nie płaci podatku dochodowego ze względu na ponoszone straty lub gdy płaci go miesięcznie w kwocie niższej niż 0.035% wartości początkowej nieruchomości przewyższającej 10 mln zł. Taka sytuacja może mieć miejsce w przypadku obiektów z pustostanami lub słabo działających i wtedy rzeczywiście nabywca będzie oczekiwał obniżki ceny.


Aby zminimalizować negatywny wpływ obu wyżej wymienionych zmian, kluczowe jest prowadzenie aktywnego zarządzania nieruchomościami i dbanie o optymalny zestaw najemców. Zarządcy powinni prowadzić działania, które utrzymają lub zwiększą odwiedzalność, a także zapewnią przychody z różnych źródeł, także z wykorzystaniem nowoczesnych technologii.


Autor: Mira Kantor-Pikus, Partner, Dyrektor ds. Doradztwa Strategicznego w Cushman &Wakefield


Źródło: Cushman &Wakefield

08.03.2018


Tagi: obiekty handlowe, wartość


SPOTKANIA BIZNESOWE

WROCŁAW - BIURA KLASY A NA SPRZEDAŻ

foto

Na sprzedaż nowoczesne biura klasy A w nowopowstającym biurowcu SQ Business...

PLATFORMA ZAKUPOWA - ZOBACZ I SKORZYSTAJ!

giełda

Łączymy sprzedających i kupujących na wspólnej...

KOWR WE WROCŁAWIU - NOWE OFERTY!

KOWR O/Wrocław prezentuje nieruchomości zabytkowe i grunty inwestycyjne, na które...

WROCŁAWSKIE CENTRUM LOGISTYCZNE

WCL oferuje do wynajęcia obiekt magazynowy o pow. 1650 m2 z 12 bramami...

KINNARPS - MEBLE

foto

Zapraszamy do warszawskiego showroomu Kinnarps w nowej odsłonie. Zaktualizowana...

ZAINTERESOWANY? WEŹ UDZIAŁ!

foto

Zgłoszenia są zbierane od 8 maja do 30 czerwca br. w aż 17 kategoriach, m.in. na najlepszą przestrzeń...