ReNews.plQBusiness.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Partnerzy Newsletter Reklama O nas
renews.pl
SPOTKANIA BIZNESOWE
 

Jak robimy zakupy

Globalna firma doradcza CBRE opracowała raport "How we shop", który omawia zakupowe zwyczaje konsumentów w 21 krajach europejskich oraz Turcji i RPA.


How we shop


W badaniu sprawdzającym miejsca i sposoby robienia zakupów wzięło udział 21 000 konsumentów z 21 państw. Wyniki pokazują, że 49% badanych preferuje mniejsze centra i ulice handlowe zamiast dużych centrów handlowych. Ponadto 40% konsumentów nie zgadza się ze stwierdzeniem, że duże, regionalne centra handlowe będą w przyszłości jedynymi miejscami, w których warto będzie robić zakupy.


Ważnym czynnikiem decydującym o wyborze miejsca robienia zakupów przez konsumentów jest wygodny dostęp – 49% respondentów dociera do miejsca, w którym najczęściej robią niespożywcze zakupy w 15 minut lub szybciej i są to na ogół sklepy przy mniejszych ulicach lub głównych ulicach handlowych. Większość kupujących wierzy ponadto, że mniejsze centra handlowe będą w przyszłości konkurowały z detalicznymi zakupami przez Internet.


Cena, czystość, wygoda i bezpieczeństwo to wciąż najważniejsze czynniki brane pod uwagę przez klientów we wszystkich państwach i wszelkich rodzajach centrów handlowych. Innymi ważnymi elementami są odpowiedni dobór sklepów i marek, dostępność miejsc parkingowych oraz zapewnienie bezpieczeństwa – także indywidualnego. Ponadto kupujący za „dość istotne” uważają obecność niezależnych a także wybranych sklepów, zadaszenie oraz dostęp do usług takich jak banki. Z drugiej strony za mniej istotne uważa się dostęp do rozrywki i eventów.


Konsumenci przejawiają też skłonności do odwiedzania odnowionych centrów handlowych – im większa inwestycja, tym więcej odwiedzających. Osoby wydające większe kwoty bardziej doceniają zmiany na lepsze, a nowoczesne miejsca przyciągają zamożniejszych kupujących. Konsumenci korzystnie postrzegają zmiany na lepsze w centrach handlowych, do których mają dobry dostęp – 40% utrzymuje, że ich centrum handlowe poprawiło się w ciągu ostatnich trzech lat. Jednocześnie inwestycje w mniejsze centra zostały zaniedbane – 45% respondentów dostrzega tam niewielkie zmiany w ostatnich trzech latach. Największe zmiany są zauważalne w większych, dominujących centrach, gdzie 26% ankietowanych odnotowuje „dużą poprawę”. Prawdopodobieństwo zwiększenia liczby sklepów międzynarodowych marek w takich miejscach jest także dużo większe.


Konsumenci wybierający mniejsze centra handlowe przykładają mniejszą wagę do rozrywki i dodatkowych usług. Jak wskazuje ich wielkość, kupujący nie wybierają takich centrów ze względu na dużą liczbę sklepów. W tego typu centrach zakupy robią przede wszystkim osoby powyżej 55. roku życia oraz konsumenci o średnich i niższych zarobkach. Osoby preferujące duże, zadaszone centra handlowe wybierają je w oparciu o obecność w nich konkretnych marek oraz to, że sklepy są większe. Ponadto przykładają wagę do społecznego i usługowego wymiaru centrum, zwłaszcza w odniesieniu do gastronomii i rozrywki. Duże znaczenie ma także dostępność miejsc parkingowych.


Właściciele dysponujący większym kapitałem są w stanie dokonywać inwestycji w centrach handlowych, ale zwykle dotyczy to dużych, dominujących galerii i często kosztem mniejszych ośrodków. Mniejsze centra, a także ulice handlowe wciąż cieszą się znaczną popularnością wśród dużej liczby konsumentów w całej Europie, ale od lat doświadczają zaniedbań inwestycyjnych. W wymagających warunkach ekonomicznych, procesy usprawniające rozwój, funkcjonowanie i kondycję centrów handlowych nie są łatwe do realizacji, ale ich zaniechanie przez właścicieli czy podmioty zarządzające, nieuchronnie doprowadzi do spadku wyników w rynku, który cały czas podlega dynamicznym przemianom.


Ponadto raport ukazuje istnienie trzech osobnych grup, w skład których wchodzą kraje o podobnych zwyczajach zakupowych w zależności od położenia geograficznego: „społeczności centrów handlowych” (Turcja, Hiszpania, Rumunia, Włochy, Irlandia), „praktyczni konsumenci” (Szwecja, Norwegia, Dania, Czechy) oraz „europejski mainstream” (Austria, Belgia, Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Grecja, Węgry, Holandia, Polska, Rosja, Szwajcaria).



Widoczne są także różne oczekiwania w zależności od wieku. Zgodnie z przewidywaniami, osoby młodsze zdecydowanie bardziej niż osoby ze starszych grup wiekowych doceniają społeczne aspekty centrów handlowych (spotkania ze znajomymi, korzystanie z usług takich jak kino czy darmowy Internet). Grupa ta częściej korzysta z transportu publicznego, dlatego zwraca mniejszą uwagę na parkingi. Ogólnie zainteresowanie usługami spada wraz z wiekiem. Co istotne, osoby powyżej 65. roku życia poszukują krytych centrów handlowych z domami towarowymi, darmowym parkingiem i niezależnymi sklepami, przy czym czystość jest dla nich ważniejsza niż cena.




Zobacz raport CBRE w wersji angielskiej: How we shop


Źródło: CBRE

23.06.2014


Tagi: centra handlowe, badanie


SPOTKANIA BIZNESOWE

ZAINWESTUJ W KATOWICACH!

foto

GK Mostostal Zabrze oferuje nieruchomość w Katowicach przy ul. Lwowskiej 38...

WROCŁAW - BIURA KLASY A NA SPRZEDAŻ

foto

Na sprzedaż nowoczesne biura klasy A w nowopowstającym biurowcu SQ Business...

PLATFORMA ZAKUPOWA - ZOBACZ I SKORZYSTAJ!

giełda

Łączymy sprzedających i kupujących na wspólnej...

KOWR WE WROCŁAWIU - NOWE OFERTY!

KOWR O/Wrocław prezentuje nieruchomości zabytkowe i grunty inwestycyjne, na które...

WROCŁAWSKIE CENTRUM LOGISTYCZNE

WCL oferuje do wynajęcia obiekt magazynowy o pow. 1650 m2 z 12 bramami...

KINNARPS - MEBLE

foto

Zapraszamy do warszawskiego showroomu Kinnarps w nowej odsłonie. Zaktualizowana...

ZAINTERESOWANY? WEŹ UDZIAŁ!

foto

Firmy wierzą w swoje biura, na co wskazuje odnotowana w ostatnich dniach liczba zgłoszeń do konkursu...