ReNews.plQBusiness.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Polityka prywatności Newsletter Reklama O nas
renews.pl
konferencja
 

Rynek nowoczesnego handlu w Polsce IV kw. 2021

wykres


    W minionych dwunastu miesiącach nieruchomości handlowe starały się nadrabiać straty z pierwszego roku pandemii. Podsumowując 2021 rok na rynku nowoczesnych powierzchni handlowych, eksperci BNP Paribas Real Estate Poland wskazali na kilka kluczowych dla sektora zjawisk, w tym m.in.: szybki powrót odwiedzających do obiektów handlowych, umacnianie się pozycji parków handlowych, e-handel będący na ścieżce stabilnego wzrostu, a także coraz istotniejszą rolę zrównoważonego rozwoju i polityki ESG.


    Na koniec roku w Polsce było ponad 15,4 mln m kw. powierzchni handlowej. Najwięcej w Warszawie (ponad 2,1 mln m kw.), w konurbacji katowickiej (1,5 mln m kw.) i w Trójmieście (965 tys. m kw.). Mimo obserwowanej już dojrzałości sektora handlowego oraz coraz większego nasycenia, w ostatnim kwartale roku rynkowi udało się urosnąć o 165 tys. m kw. powierzchni. Na liście największych nowo otwartych obiektów znalazły się: Galeria Andrychów (23 tys. m kw.), S1 Center Lipnik (15 tys. m kw.) i gigamarket należący do sieci Leroy Merlin, który otworzył się w Łodzi, w miejscu po byłym Tesco.


    Autorzy raportu zaznaczają, że pandemia nie zastopowała całkowicie planów deweloperów, którzy aktualnie pracują przy budowie około 290 tys. m kw. powierzchni, i zapowiadają terminy oddania do użytku kolejnych obiektów do końca bieżącego roku. Największymi budowami są dziś: Karuzela Kołobrzeg (30 tys. m kw.), której otwarcie zaplanowano na IV kwartał roku, ale wcześniej klienci będą mogli zrobić zakupy w sklepie DIY Leroy Merlin, który jest częścią centrum handlowego, a także w markecie budowlanym Leroy Merlin (30 tys. m kw.) przy ul. Połczyńskiej w Warszawie. Sklep DIY, który powstanie w miejscu gdzie dotychczas działało Tesco, będzie 9 lokalizacją sieci w aglomeracji warszawskiej. Trzeci co do wielkości obiekt – Galeria Bawełnianka (23 tys. m kw.) – powstaje w Bełchatowie, a jego deweloperem jest firma GBB Invest.


    - Dziś widać, że mniejsze, bardziej kompaktowe formaty handlowe bardzo dobrze radzą sobie z pandemią i co więcej, przed nimi obiecująca przyszłość. Co ważne, klienci przestali na nie patrzeć jak na ubogich krewnych centrów handlowych, a zobaczyli w nich dostępne i wygodne miejsca na szybkie zakupy. Nowe obiekty, szczególnie w mniejszych miastach, są centralnymi punktami, wokół których koncentruje się życie, wprowadzając też nowe marki na lokalne rynki, często znane z większych galerii handlowych - zaznacza Klaudia Okoń, Konsultantka w dziale Business Intelligence Hub&Consultancy, BNP Paribas Real Estate Poland.


    Na koniec roku parki handlowe i wolnostojące obiekty miały w sumie 30 proc. udziału w rynku powierzchni handlowej, z czego 11 proc. przypadało na parki, a 19 na obiekty wolnostojące. Najwięcej, bo 68 proc., stanowiły tradycyjne centra handlowe. Raport pokazuje, że pomimo konieczności dostosowania się do nowych realiów i mierzenia się z różnymi wyzwaniami, w tym stale rosnącym sektorem e-commerce, inwestorzy nie stracili z pola widzenia projektów handlowych. Rośnie zainteresowanie szczególnie obiektami takimi jak: centra „convenience”, supermarkety i obiekty wolnostojące. W sumie, w 2021 roku inwestorzy wydali na wszystkie obiekty handlowe nad Wisłą blisko 900 mln Euro, co oznacza wzrost wolumenu o 37 proc. r/r.


    Re-modeling / Repozycjonowanie


    Kolejnym aspektem, który przemawia za atrakcyjnością mniejszych formatów, takich jak centra typu „convenience”, jest zainteresowanie inwestorów starszymi formatami i chęć przekształcenia nieruchomości, które czasy świetności mają dawno za sobą, są natomiast doskonale zlokalizowane i wciąż przyciągają rzesze wiernych klientów. Jednym z przykładów takich działań jest nowo otwarte centrum „convenience” Mozaika (22 500 m kw.) w Krakowie. Inwestor 4 Friends Investment Group, wspierany przez ekspertów z BNP Paribas Real Estate Poland, stworzył nową markę wielofunkcyjnych centrów handlowych, które są kompleksowo zintegrowane z otoczeniem i przyciągają klientów odświeżonym wnętrzem oraz ofertą handlową.

    - Mozaika odziedziczyła tę lokalizację po sieci handlowej Tesco, a wcześniej pierwszy hipermarket HIT dał podwaliny pod ten wspaniały przykład ilustrujący jak lokalizacja handlowa głęboko zakorzenia się w świadomości lokalnych społeczności, co wzmacnia jej potencjał - mówi Anna Pływacz, Zastępca Dyrektora Działu Najmu Powierzchni Handlowych w BNP Paribas Real Estate.


    Kolejna Mozaika (również po dawnym Tesco) pojawi się wkrótce w Lublinie.


    Rok dyskontów i e-commerce


    W raporcie można przeczytać, że 2021 był kolejnym rokiem umacniania pozycji sieci dyskontowych, które były priorytetem na liście najemców w nowo powstających parkach handlowych i centrach „convenience”. O takie sklepy coraz chętniej zabiegają też właściciele większych obiektów i galerii handlowych, którzy jeszcze niedawno niechętnie patrzyli na ich obecność w swoich lokalizacjach. Eksperci BNP Paribas Real Estate Poland zwracają uwagę, że na szybkie tempo, w jakim rośnie rynek sklepów sieci budżetowych zakupów, wpływ będą miały: wzrosty cen i galopująca inflacja, duża dostępność sklepów oraz intensywne akcje promocyjne, które będą przyciągać nowych klientów. Ważnym czynnikiem będzie też poszerzanie oferty produktowej.


    Drugim istotnym trendem w 2021 roku był rozwój usług i rozwiązań budujących rynek e-commerce. Wzrosty e-zakupów pociągnęły za sobą rozwój usług takich jak click&collect czy wysyp automatów paczkowych należących już nie tylko do InPostu, ale też do Orlenu, Allegro czy AliExpress. Wartym odnotowania zjawiskiem jest pojawienie się e-zakupów spożywczych z dowozem do domu w 15, a nawet w 10 minut, będących jedną z form ofensywy q-commerce.


    Ekologia i ESG to nie moda


    Zrównoważony rozwój, ekotrendy i raportowanie ESG będą tematami, którymi w 2022 roku będą żyły wszystkie sektory nieruchomości komercyjnych, w tym także sektor handlowy. Inwestorzy, deweloperzy, najemcy, ale także odwiedzający coraz częściej zwracają uwagę na różne działania wpisujące się w ekologizm i zrównoważony rozwój. Dotyczy to nie tylko wykorzystania materiałów budowlanych przyjaznych środowisku, implementację systemów oraz rozwiązań ograniczających zużycie energii i odzysk energii, ale także projektowania zielonych stref w budynkach i wokół obiektów, a często także pilotażowe inicjatywy związane z recyklingiem czy upcyklingiem rzeczy.


    Przykładami ekologicznie odpowiedzialnych inicjatyw i projektów biznesowych są m.in.: pojawiające się w centrach handlowych sklepy second-hand nowego typu, wypożyczalnie mebli oraz akcje promujące dawanie drugiego życia obuwiu i innym częścią garderoby. Co istotne, stoją za nimi największe marki handlowe jak IKEA, CCC czy Decathlon.


    Więcej informacji w raporcie: Rynek nowoczesnego handlu w Polsce - IV kw. 2021 rok


    Źródło: BNP Paribas Real Estate Poland

    14.02.2022


    Tagi: rynek obiektów handlowych, handel, raport


CENTRUM LOGISTYCZNE MOUNTPARK WROCŁAW

foto

Mountpark Logistics rozpoczął inwestycję Mountpark Wrocław...

KINNARPS - MEBLE

giełda

Shoper to właściciel najpopularniejszej w Polsce platformy e-commerce do...

BIK PARK WROCŁAW I

foto

Rozbudowa parku logistycznego pod Wrocławiem nabiera tempa. Obiekt powstaje zgodnie...

NIERUCHOMOŚCI KOMERCYJNE - AGENCJA DORADCZA

giełda

Corees Polska o agencja specjalizująca się w obsłudze rynku nieruchomości komercyjnych. W spektrum...

GDAŃSK - APARTAMENTY

WROCŁAWSKIE PARKI BIZNESU

foto

Wrocławski Park Biznesu przy ul. Bierutowskiej uzyskał unikalny kompleks technologiczny...

CZEKAMY NA ZGŁOSZENIA REALIZACJI!

foto

Zakończyło się głosowanie internautów czternastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. Publiczność wybrała...