ReNews.plQBusiness.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Polityka prywatności Newsletter Reklama O nas
renews.pl
konferencja
 

Rynek handlowy w Polsce szybko reaguje na potrzeby konsumentów

wykres


Początek 2022 roku przyniósł zmiany w globalnym i lokalnym obrazie gospodarczym, wpływając również na zachowanie polskich konsumentów i rynek handlowy w Polsce, skutkując dalszym zwiększeniem popularności produktów pierwszej potrzeby oraz nieustającą popularnością centrów convenience. Jednak wzrost sprzedaży detalicznej odnotowują wszystkie formaty w tym centra handlowe, co rysuje pozytywną perspektywę na resztę roku – wynika z najnowszego raportu JLL Rynek handlowy w Polsce – I kwartał 2022.


Wyraźny wzrost sprzedaży


- Zmiany w globalnej i polskiej sytuacji gospodarczo-społecznej znalazły swoje odwzorowanie również w zachowaniu konsumentów. Wraz z rosnącą inflacją i rozwojem działań wojennych w Ukrainie zaobserwowaliśmy większe zainteresowanie podstawowymi produktami i tańszymi możliwościami zakupowymi. Stąd na popularności zyskują outlety, a wysoką pozycję utrzymują także dyskonty i sklepy typu value retailers – mówi Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL. - Z drugiej strony, mimo wymagających warunków, sprzedaż detaliczna odnotowała wyraźny wzrost, a polski rynek utrzymuje zainteresowanie ze strony międzynarodowych marek – dodaje. W Warszawie ruszył pierwszy sklep Philipp Plein, a Adidas ogłosił otwarcie flagowego sklepu w Wars Sawa Junior.


Q-commerce, dark stores i eco


Wśród trendów na popularności w segmencie spożywczym zyskały nie tylko strefy outletowe w supermarketach, m.in. w sieci Carrefour, ale też rozwiązania wspierające samoobsługowe zakupy lub z szybką dostawą do domu czyli quick-commerce. Tutaj wspomnieć można takie koncepty jak Żabka Nano, czyli bezobsługowy sklep shop-in-shop, wspierany przez sztuczną inteligencję, czy testowy dark store Delio tej marki. - To z pewnością bardzo perspektywiczny kierunek, gdyż polscy konsumenci są wyjątkowo otwarci na tego rodzaju rozwiązania. Z badań ARC Rynek Opinie wynika, że 88% rodaków mogłoby robić zakupy w sklepach w pełni samoobsługowych, a 64% deklaruje zainteresowanie dostawą produktów spożywczych w ciągu 15 minut – podsumowuje Anna Wysocka.


Swoją popularność utrzymuje też trend eko, w tym oferowanie ekologicznych opakowań, zrównoważonej produkcji czy oferty handlowej, a wśród nich koncepty z obszaru tzw. zamkniętego obiegu np. VIVE Profit, Re_Store czy Ubrania do Oddania. Nowy format tego ostatniego Butiki Cyrkularne z ofertą odzieży używanej w centrach handlowych ruszył m. in. w Galerii Katowickiej w Katowicach, Galerii Mokotów w Warszawie, Wroclavia we Wrocławiu oraz w Wars Sawa Junior w Warszawie. Tego typu ofertę wprowadzają też marki międzynarodowe, jak Levi’s czy sieć COS.


Parki handlowe wciąż na fali


W I kw. 2022 r. przybyło tylko 55 400 mkw. powierzchni handlowej. - Większość aktywności deweloperów dotyczy mniejszych miast, chociaż główne aglomeracje nadal cieszą się zainteresowaniem inwestorów dzięki wysokiej sile nabywczej mieszkańców – mówi Joanna Tomczyk, Starszy Analityk w Dziale Badań Rynku i Doradztwa w JLL. W budowie pozostaje obecnie 424 000 mkw., z czego 55% stanowią parki handlowe. Z większych projektów realizowane są m.in. centrum handlowe Karuzela w Kołobrzegu (GLA 23 500 mkw., sklep Leroy Merlin jest już otwarty), centrum handlowe Nowy Fort Wola w Warszawie (GLA 28 000 mkw.) oraz 2 faza ATUT Ruczaj w Krakowie (GLA 25 000 mkw.).


Dwie gigantyczne transakcje na rynku


- Już po pierwszym kwartale roku wolumen transakcji w nieruchomości handlowe zbliża się do 700 milionów EUR, dając drugi najlepszy wynik w historii polskiego rynku inwestycyjnego. To głównie zasługa dwóch dużych i złożonych transakcji JV związanych ze zmianą struktury spółki EPP po jej wycofaniu się z giełdy w Johannesburgu i Luksemburgu – mówi Agnieszka Kołat, Dyrektor Działu Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w JLL.


Po przejęciu przez Redefine Properties EPP utworzyło dwie spółki joint venture, w których sprzedało po około 50% udziałów. W skład Horse JV weszło 9 centrów handlowych M1 oraz 2 parki handlowe, podczas gdy Community Properties JV objęło 11 centrów handlowych i 3 nieruchomości biurowe.


- Zainteresowanie inwestorów w dalszym ciągu skupione jest na parkach handlowych i centrach convenience. Już w pierwszych trzech miesiącach roku byliśmy świadkami kilku ciekawych transakcji, m.in. przejęcia parku handlowego Młyn we Wrocławiu przez litewskiego inwestora Lords LB Asset Management czy zakupu parku handlowego Stary Dworzec w Bolesławcu przez prywatnego inwestora. Zgodnie z przewidywaniami, stopy kapitalizacji dla najlepszych parków handlowych w pierwszym kwartale 2022 uległy kompresji i kształtują się na poziomie około 6,50% - 6,75% – podsumowuje Agnieszka Kołat.


Źródło: JLL

04.05.2022


Tagi: rynek handlowy, konsumenci


BIK PARK WROCŁAW I

foto

Rozbudowa parku logistycznego pod Wrocławiem nabiera tempa. Obiekt powstaje zgodnie...

WROCŁAW - BIURA ELASTYCZNE

foto

Biura all inclusive CitySpace, które możesz wynająć od ręki...

CENTRUM LOGISTYCZNE MOUNTPARK WROCŁAW

foto

Mountpark Logistics rozpoczął inwestycję Mountpark Wrocław...

NIERUCHOMOŚCI KOMERCYJNE - AGENCJA DORADCZA

giełda

Corees Polska o agencja specjalizująca się w obsłudze rynku nieruchomości komercyjnych. W spektrum...

GDAŃSK - APARTAMENTY

WROCŁAWSKIE PARKI BIZNESU

foto

Wrocławski Park Biznesu przy ul. Bierutowskiej uzyskał unikalny kompleks technologiczny...

WROCŁAWSKIE CENTRUM LOGISTYCZNE

Wrocławskie Centrum Logistyczne oferuje do wynajęcia powierzchnie magazynowe...


KINNARPS - MEBLE

CZEKAMY NA ZGŁOSZENIA REALIZACJI!

foto

Zakończyło się głosowanie internautów czternastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. Publiczność wybrała...