ReNews.plQBusiness.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Polityka prywatności Newsletter Reklama O nas
renews.pl
konferencja
 

Małe obiekty handlowe nakręcają nową podaż

wykres


Po oddaniu do użytku 72,7 tys. mkw. GLA zasoby powierzchni handlowej w Polsce zwiększyły się do 12,57 mln mkw. GLA w ramach 592 centrów – takim wynikiem zakończył się III kwartał na polskim rynku handlowym. W planach deweloperów na bieżący rok jest ukończenie kolejnych 148 tys. mkw. GLA powierzchni handlowej. Kolejne 180 tys., będące w budowie, ma trafić na rynek w 2023 r.


Parki handlowe wciąż górą


Największym obiektem oddanym do użytku w III kw. 2022 r. był Aniołów Park w Częstochowie (17,5 tys. mkw. GLA), gdzie swoje sklepy otworzyły m.in. Carrefour, Jula, Sinsay, Jysk czy Media Expert. Drugim co do wielkości był Cuprum Park w Lubinie (13 tys. mkw. GLA), zbudowany w sąsiedztwie centrum handlowego Cuprum Arena. Oba te obiekty to przebudowane hipermarkety Tesco.


- Małe centra handlowe o profilu zakupów codziennych wciąż wiodą prym, co potwierdza fakt, że w III kwartale na całą nową podaż złożyło się oddanie ośmiu tego typu obiektów – Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku w Colliers.


Kolejny mixed-use w budowie


W polu zainteresowań deweloperów są także obiekty mixed-use, których będzie przybywać na rynku. W III kw. ogłoszono start inwestycji Liebrecht & wooD - Drucianka Campus. Projekt, który zoferuje ok. 42 tys. mkw. biur oraz 7,5 tys. mkw. powierzchni handlowo-usługowej, powstanie w miejscu Warszawskiej Fabryki Drutu, Sztyftu i Gwoździ w rejonie Dworca Wschodniego przy ul. Kijowskiej.


Nowe marki na rynku


W III kw. 2022 r. na polskim rynku zadebiutowało ok. 15 marek, z czego część stanowiły nowe wejścia, a część nowe koncepty marek już obecnych na naszym rynku.


- Widzimy, że Polska pozostaje atrakcyjna dla inwestorów i właścicieli światowych marek. W minionych trzech miesiącach swoje debiuty ogłosiły m.in. marka odzieżowa Uniqlo oraz nowy koncept klubów fitness dla mniejszych miast CityFit Blue. Z kolei Adidas otworzył w Domach Towarowych Wars Sawa Junior swoją pierwszą w Europie Środkowo-Wschodniej flagową placówkę – wymienia Wojciech Wojtowicz, analityk w Dziale Doradztwa i Badań Rynku w Colliers.


- Debiuty nowych marek to dobry znak dla centrów handlowych, które ucierpiały w dobie pandemii i czasach świetności robienia zakupów online. Wyniki badania potwierdzają, że rynek centrów handlowych powoli dźwiga się z zapaści, jaką przeszedł w latach 2020-2021, wykazując spadek pustostanów do 4,7% na ośmiu głównych polskich rynkach w porównaniu do 5,2% w analogicznym okresie ubiegłego roku – dodaje Katarzyna Michnikowska.


Nowe technologie na zakupach


Firmy coraz chętniej testują różnego rodzaju rozwiązania, poczynając od pełnej digitalizacji sklepów jak Modivo i e-obuwie, kończąc na ciekawych innowacjach, np. sprzedaż hot dogów przez robota w Żabce Nano.


- W duchu mody na ekologię w wielu sklepach pojawiają się także automaty do segregacji opakowań. Tego typu inicjatywy podejmują między innymi Rossmann czy Lidl. Z kolei sieci takie jak 4F, CCC, Intersport, czy centra handlowe jak Blue City w Warszawie, instalują „ubraniomaty”, czyli urządzenia do odbioru używanej odzieży przeznaczonej na cele charytatywne – mówi Wojciech Wojtowicz.


Źródło: Colliers

26.10.2022


Tagi: rynek handlowy, parki handlowe, sieci handlowe


CENTRUM LOGISTYCZNE MOUNTPARK WROCŁAW

foto

Mountpark Logistics rozpoczął inwestycję Mountpark Wrocław...

KINNARPS - MEBLE

giełda

Shoper to właściciel najpopularniejszej w Polsce platformy e-commerce do...

BIK PARK WROCŁAW I

foto

Rozbudowa parku logistycznego pod Wrocławiem nabiera tempa. Obiekt powstaje zgodnie...

NIERUCHOMOŚCI KOMERCYJNE - AGENCJA DORADCZA

giełda

Corees Polska o agencja specjalizująca się w obsłudze rynku nieruchomości komercyjnych. W spektrum...

GDAŃSK - APARTAMENTY

WROCŁAWSKIE PARKI BIZNESU

foto

Wrocławski Park Biznesu przy ul. Bierutowskiej uzyskał unikalny kompleks technologiczny...

CZEKAMY NA ZGŁOSZENIA REALIZACJI!

foto

Zakończyło się głosowanie internautów czternastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. Publiczność wybrała...