ReNews.plQBusiness.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Polityka prywatności Newsletter Reklama O nas
renews.pl
konferencja
 

Marketbeat: Rynek powierzchni handlowych w Polsce - I kw. 2018

wykres


  • Nadal rośnie udział oferty gastronomicznej i rozrywkowej w centrach
  • W budowie pozostaje ponad 500 000 m kw. powierzchni handlowej. Prawie 80% tej liczby zostanie oddane do użytku w bieżącym roku, z czego blisko 60% w największych aglomeracjach
  • Rośnie znaczenie mniejszych miast i miejscowości poniżej 100 tys. mieszkańców, na które przypadnie ponad 30% podaży nowej powierzchni handlowej zaplanowanej na rok 2018.

Międzynarodowa firma doradcza Cushman & Wakefield podsumowuje pierwszy kwartał na rynku nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce w raporcie Marketbeat: Rynek powierzchni handlowych w Polsce.


Marketbeat. Rynek powierzchni handlowych w Polsce - I kw. 2018


W pierwszym kwartale 2018 roku łączne zasoby powierzchni handlowej w Polsce wyniosły 14,3 mln m kw. Na koniec marca br. oddano do użytku zaledwie 52 600 m kw. powierzchni w trzech nowych centrach handlowych: Gemini Park o pow. 36 600 m kw. w Tychach, Rondo Wiatraczna o pow. 11 000 m kw. w Warszawie oraz Galeria Nad Potokiem o pow. 5 000 m kw. w Radomiu. Na rynku kontynuowany jest trend związany z modernizacją, przebudowami i rozbudowami istniejących centrów handlowych, którego przyczyną są starzenie się istniejących obiektów, zmieniające się oczekiwania klientów oraz coraz silniejsza konkurencja. W ramach zmian w pierwszym kwartale 2018 roku modernizację przeszły m.in. Futura Park w Krakowie, Auchan Bydgoszcz i Arkady we Wrocławiu. Rośnie również znaczenie oferty gastronomicznej i rozrywkowej w nowoczesnych centrach handlowych. Obiekty handlowe zmieniają się z tradycyjnych miejsc do robienia zakupów w ośrodki do spędzania wolnego czasu i spotkań ze znajomymi. Udział najemców z sektora „entertainment” i F&B w całkowitej powierzchni handlowej najlepszych obiektów sięga już nawet 20%.


w budowie pozostaje ponad 500 000 m kw. powierzchni, z czego prawie 80% zostanie oddane do użytku w 2018 roku. Blisko 60% nowej podaży będą stanowić otwarcia centrów handlowych w największych aglomeracjach tj. Forum Gdańsk (62 000 m kw.) czy Galerii Libero w Katowicach (45 000 m kw.). Wzrost aktywności deweloperskiej odnotują również mniejsze miasta i miejscowości poniżej 100 tys. mieszkańców, na które przypadnie ponad 30% nowej podaży zaplanowanej na rok 2018. To rynki z dużym potencjałem zakupowym, gdzie nasycenie powierzchnią handlową jest stosunkowo niskie.


- Dużym wyzwaniem dla rynku handlowego w Polsce jest wprowadzenie zakazu handlu w niedziele oraz jego potencjalny wpływ na liczbę odwiedzających i wielkość obrotów. Wstępne dane wskazują na wzrost odwiedzalności centrów handlowych w czwartki, piątki i poniedziałki oraz spadek w soboty. Zarządzający zarówno centrami handlowymi, jak i relacjami z najemcami uważnie obserwują, jak będą zmieniać się zachowania klientów. Bardziej szczegółowa analiza będzie możliwa dopiero po 4-6 miesiącach – komentuje Małgorzata Dziubińska, Associate Director w Dziale Doradztwa i Badań Rynkowych, Cushman & Wakefield, autorka raportu.


W przyszłym roku nowa podaż będzie niższa niż w 2018, głównie dlatego, że planowane jest otwarcie tylko jednego dużego centrum handlowego, Galerii Młociny w Warszawie o powierzchni 71 000 m kw. Obecnie, obiekt jest już wynajęty w 75%.


- Wprowadzenie zakazu handlu w niedziele może pozytywnie wpłynąć na rozwój rynku e-commerce w Polsce. Obecnie rynek ten dynamicznie rozwija się, a wzajemne uzupełnianie się kanałów sprzedaży internetowej i tradycyjnej jest istotnym trendem, do którego muszą dostosować się wszyscy jego uczestnicy. Rozwój handlu internetowego może być dodatkową szansą dla sieci handlowych na uzyskanie przewagi konkurencyjnej i zwiększenie lojalności klientów – powiedziała Anna Oberc, Associate, Dyrektor Operacyjny, Dział Powierzchni Handlowych, Cushman & Wakefield.


- Początek roku nie zapowiadał, aby na polskim rynku handlowym pojawiły się nowe marki. Inwestorzy uważnie obserwują rynek i wstrzymują się z decyzjami obserwując ruch w centrach handlowych po wprowadzeniu częściowego zakazu handlu w niedzielę. W konsekwencji, w pierwszym kwartale 2018 roku w Polsce zadebiutowały dwie nowe marki: Fissman z gastronomicznym wyposażeniem domu oraz Dealz, międzynarodowa sieć sklepów, będąca częścią największej w Europie sieci dyskontów Poundland, oferująca m. in. produkty przemysłowe, spożywcze, drogeryjne, zabawki i dekoracje dla domu. W tym roku również kolejne marki, jak np. Tedi sklep z artykułami gospodarstwa domowego, papierniczymi, elektrycznymi, zabawkami i asortymentem do majsterkowania planują otwarcia pierwszych punktów w Polsce – dodaje Lucyna Śliż, Associate, Dyrektor Rozwoju Biznesu, Dział Powierzchni Handlowych, Cushman & Wakefield.


Więcej informacji w raporcie: Marketbeat. Rynek powierzchni handlowych w Polsce - I kw. 2018


Źródło: Cushman & Wakefield

22.05.2018


Tagi: nieruchomości komercyjne, obiekty handlowe, raport


BIURA DO WYNAJĘCIA WE WROCŁAWIU

giełda

Firma Polmer Sp. z o.o. oferuje pomieszczenia biurowe wraz z salą konferencyjną...

CENTRUM LOGISTYCZNE MOUNTPARK WROCŁAW

foto

Mountpark Logistics rozpoczął inwestycję Mountpark Wrocław...

KINNARPS - MEBLE

giełda

Mondi Polska to dynamiczna firma rekrutacyjna, która stawia na budowanie...

BIK PARK WROCŁAW I

foto

Rozbudowa parku logistycznego pod Wrocławiem nabiera tempa. Obiekt powstaje zgodnie...

WROCŁAWSKIE PARKI BIZNESU

foto

Wrocławski Park Biznesu przy ul. Bierutowskiej uzyskał unikalny kompleks technologiczny...

CZEKAMY NA ZGŁOSZENIA REALIZACJI!

foto

Zakończyło się głosowanie internautów czternastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. Publiczność wybrała...