Przegląd polskiego rynku handlowego - IV kw. 2014
Na rynku powierzchni handlowych dominują małe formaty handlowe zlokalizowane w miastach o wielkości 200 tyś. mieszkańców, czynsze utrzymują się na stabilnym poziomie a międzynarodowe marki wchodzące na polski rynek głównie wybierają Warszawę – takie wnioski wynikają z raportu „Poland Retail MarketView Q4 2014” przygotowanym przez zespół analityków firmy CBRE.
Poland Retail MarketView Q4 2014
Całkowita powierzchnia handlowa dostarczona w 2014 roku wyniosła 425 000 mkw., wynik ten jest o 30% mniejszy od poziomu osiągniętego w 2013 roku. Na koniec IV kwartału 2014 w budowie pozostawało 770 000 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej.
Zauważalny jest tren poszerzania oferty handlowej w mniejszych miastach, w których inwestycje stanowiły 70% dostarczonej powierzchni. Wybór lokalizacji determinuje powstające formaty handlowe, w minionym roku w zdecydowanej większości były to mniejsze parki handlowe, które stanowiły około 70% dostarczonych obiektów.
Wśród największych inwestycji oddanych do użytku należy wymienić Atrium Felicity w Lublinie (73 000 mkw.), Galerie Warmińską w Olsztynie (41 000 mkw.).
W 2014 roku na polskim rynku pojawiło się 20 nowych, międzynarodowych marek. Zdecydowana większość nowych najemców wybierała na pierwszą lokalizację Warszawę, wśród nich warto wymienić Celio, NEO, Kiko Milano.
Czynsze pozostają na stabilnym poziomie, jednak zauważalny jest nieznaczny trend spadkowy średnich stawek czynszu. Obecnie w Warszawie czynsze w najlepszych lokalizacjach przekraczają 100 EUR/mkw./miesiąc, a najdroższe lokale w najbardziej atrakcyjnych centrach poza Warszawą są o około połowę niższe.
Więcej informacji w raporcie:
Poland Retail MarketView Q4 2014
Źródło: CBRE
20.01.2015
Tagi: rynek centrów handlowych, raport